Steen- en dakpannenfabriek Vecht en Rhijn te Breukelen

Steen- en dakpannenfabriek Vecht en Rhijn te Breukelen

De naam Vecht en Rhijn staat groot op het middengedeelte van de voormalige steenfabriek. Daar omheen staan de gebouwen en de bijbehorende buitenplaats van de fabriek. Met een oude manier van bakken heeft Vecht en Rhijn het tot 1930 volgehouden. Nu is het fabrieksgebouw het laatst overgebleven restant van een steenfabriek aan de Vecht.

Dieselgemaal Zevender met machinistenwoning te Lopik

Dieselgemaal Zevender met machinistenwoning te Lopik

De polder Noord Zevender in de gemeente Lopik is lang droog gehouden door een poldermolen. Waar bij andere polders de stoomgemalen in de negentiende eeuw de taak overnamen is dat bij deze polder pas in 1934 door een dieselgemaal gebeurt. Zowel de molen, het dieselgemaal als de machinistenwoning zijn naast elkaar te bewonderen.

Vechtsluis en Opburenbrug te Maarssen

Vechtsluis en Opburenbrug te Maarssen

De Vechtsluis en Opburenbrug bij Maarssen werd in 1890 en 1932 gerealiseerd. Scheepvaart kon met de sluis van het nieuwe Merwedekanaal naar de Vecht. De Rijksstraatweg werd in 1932 opgewaardeerd. De Opburenbrug over de vaarverbinding is een unieke betonbrug.

De historische Weerdsluis in de Vecht te Utrecht

Midden in de stad Utrecht ligt op een historisch oude de Weerdsluis. Het is de verbinding tussen Rijn en Vecht met een hoogteverschil van 1 meter. Door goede voorzieningen hoeven we ons geen zorgen te maken over de afvoer van regenwater of het hoogteverschil van rivieren. En er kan worden gevaren.