Tolhuizen in de provincie Utrecht

Tolhuizen in de provincie Utrecht

Tolhuizen zijn er nog steeds. De tol was slechts een luttel bedrag voor de personen, handkar, koeien, koets en beladen wagen die het tolhuis passeerden. Toch beperkte het de handel tussen plaatsen en steden. De aanleg van wegen was niet mogelijk geweest zonder tolheffing. Het noodzakelijke onderhoud aan de wegen moest ook betaald worden. Tol was er op enkele plaatsen

Industrieel erfgoed is beloond met erfgoedparels

Industrieel erfgoed is beloond met erfgoedparels

De provincie Utrecht steunt met het fonds ‘Erfgoedparels’ vijf industriële panden. De provincie Utrecht heeft een fonds ‘Erfgoedparels’ waarmee plannen voor het behoud van rijksmonumenten worden gesteund. Elk jaar vinden uitkeringen plaats en in 2021 zijn daar vijf industriële panden bij.

De Ocriet fabriek gesloopt en een nieuwe kans?

De Ocriet fabriek gesloopt en een nieuwe kans?

Ocriet is er al even niet meer. De fabriek werd in 2008 gesloten. Vandalisme op het bedrijfsterrein leidde tot ongewenste situaties. Een nieuwe wethouder stelde in 2014 orde op zaken; zo werd gedacht. Sindsdien resteert een braakliggend terrein of wordt dat binnenkort anders?

Wagenwerkplaatsen, veerensmederij, ketelhuis, rolbanen en meer in Amersfoort

Wagenwerkplaatsen, veerensmederij,  ketelhuis, rolbanen en meer in Amersfoort

Het duurde tot 1863 voordat de eerste trein Amersfoort aandeed. Ruim twintig jaar later liepen al drie verschillende spoorlijnen door de stad. Het spoorknooppunt kwam pas echt tot ontwikkeling in 1904, met een eigen wagenwerkplaats. De daarbij horende stadswijk Soesterkwartier groeide mee met het werk voor het spoor. In het jaar 2000 sloot de onderhoudsafdeling voor goederentreinen. Daarna hebben veel