Stoombierbrouwerij De Boog stamt uit de zestiende eeuw. Het water van de Oudegracht werd gebruikt voor het brouwproces en was tegelijkertijd de transportweg. De Rooms Katholieke Armenkamer was lang tijd de eigenaar. Het fabrieksterrein werd na 1840 bebouwd met woningen voor werknemers. Die huizen staat nu in de zeven steegjes.
Keramiekfabriek van Mobach in Utrecht
Machinefabriek Jaffa van Louis Smulders te Utrecht
Spoorcomplex Utrecht: de voormalige spoorwerkplaatsen 2e Daalsedijk

Utrecht is spoorwegstad door de komst van de eerste spoorlijn in 1843. Sinds 1919 is de stad de hoofdzetel van spoorwegbedrijven die sindsdien als NS samenwerken. De vele lijnen in knooppunt Utrecht maakten de stad een geschikte locatie voor spoorwerkplaatsen. Van die werkplaatsen staan er nog vele aan de 2e Daalsedijk. Allen krijgen een nieuwe toekomst.
Het station van de NCS aan het Smallepad te Amersfoort

Het station aan het Smallepad is niet meer in gebruik, maar het is het oudste station van Amersfoort. Door overheidsinitiatief kwamen vele spoorlijnen tot stand na 1860. Maar de lijn door Amersfoort naar Zwolle had een Franse maatschappij nodig. Het station werd overbodig toen de drie stations van Amersfoort samengingen in 1901.
Van brouwerij tot graanpakhuizen te Breukelen
Demka Utrecht – producent van staal, wals- en gietwerk
Zuivelfabriek Blantema te Amstelhoek

Blantema Amstelhoek is gebouwd in 1918 als De Coöperatieve Stoomzuivelfabriek Mijdrecht. Ze produceerde o.a. kaas in blik die over de hele wereld werd geëxporteerd. Voor het transport van haar exportproduct is de ligging aan de Amstel uitermate geschikt. De fabriek heeft tot 1942 gefunctioneerd. Daarmee paste de fabriek in een belangrijke fase van de zuivelindustrie.