In Leusden werd in 1917 de Coöperatieve Handelsvereniging Leusden & Omgeving opgericht. Het fabrieksgebouw met silo is in 1929 ontworpen en gerealiseerd. De silo van beton werd omhuld met metselwerk. Dat heeft een laag stucwerk gekregen zodat het er uitzag als beton. Bijzonder is het complex gebleven.
Het originele station Staatsspoor van Houten
Het oude station van Houten dateert uit 1868. Het is een station uit de serie van de vijfde klasse. Dit exemplaar in Houten is het laatste originele exemplaar in zijn soort in Nederland. Het staat aan het spoor, maar sinds 2007 op een andere plek.
Een Amerikaan in de polder: Johnson-Wax te Mijdrecht
In Mijdrecht is het kantoor van de voormalige Johnson-Wax Nederland goed te zien vanaf de provinciale weg. Het gebouw staat symbool voor twee aspecten van de industriële revolutie in Nederland: het gebouw als reclamesymbool voor een bedrijf en de opkomst van Amerikaanse bedrijven in Nederland. Nu zijn van beide wel meer voorbeelden te noemen, maar het gebouw van Johnson-Wax is
Ossenwaard te Vianen, een steenfabriek en eiland
Ossenwaard in de gemeente Vianen is de naam van de steenfabriek en het Stuweiland. Met de ligging midden in de Lek is het in 1955 als eiland ontstaan door de aanleg van de stuwen van Hagestein. Het eiland is alleen bereikbaar vanuit Tull en ‘t Waal.
Kaaspakhuis firma Blok en pakhuis De Wit te Woerden
Een kaaspakhuis in Woerden? Er zijn er vele. In de veenweidegebieden waren van oudsher veel zelfkazende boeren gevestigd. De kaashandelaren zorgen voor het succes van de export: met kennis van wat hun afnemers op prijs stellen en met pakhuizen om de kazen lang genoeg te bewaren voor een verfijnde smaak. Woerden als centrum in de kaashandel.
Een prinses werd er gevangen gezet: Goejanverwellesluis Hekendorp
Al in 1366 is op deze locatie een sluis aanwezig. De Goejanverwellesluis ligt in de Lange Weidsche Boezem. Zij verzorgt de verbinding tussen de Oude Rijn en de Hollandse IJssel. Maar de aanhouding van prinses Wilhelmina doet haar naam weerklinken.
Het Spoorwegmuseum en Van Gend & Loos in Utrecht
In 1870 werd de treinlijn aan de oostzijde van de stad aangelegd, de Oosterspoorweg. Het vervoer van passagiers stopte al in 1938. Het Maliebaanstation is nu het Spoorwegmuseum. Een heel ander verhaal is Van Gend & Loos in een hulpcentrale stadsverwarming.
Twee keer een dijkhuis aan de Lekdijk, beneden- en bovendams
De Hoogheemraadschappen van de Lekdijk Bovendams en Benedendams zijn opgericht voor de verdediging tegen het Lekwater, in respectievelijk 1323 en 1328. Zowel in Schalkwijk als in Jaarsveld staat een historische dijkhuis.