De Neerlandia fabriek had een voorganger en een opvolger. In 1914 verrees namelijk in de weilanden van Hoograven de N.V. Chemische Fabriek v/h Dr. F.C. Stoop te Jutphaas, de voorganger. Na de neergang van de draadfabriek nam lompen- en metaalhandel Prozee het terrein over. Nu staan er keurige woningen met een tot appartementencomplex omgebouwde fabrieksloods met schoorsteen.
Scheepswerf en museumwerf: Buitenweg te Vreeswijk

Binnenvaartcentrum Vreeswijk kan niet zonder scheepsreparatie en nieuwbouw. Met het groter worden van de schepen werd de helling van scheepswerf Buitenweg te klein. Nu kunnen historische schepen er terecht en vertelt het bijbehorende museum de geschiedenis van de scheepsbouw en het binnenvaartcentrum Vreeswijk.
Houthandel Jongeneel blijft groot in Utrecht

Al sinds de 18e eeuw is houthandel Jongeneel aan de stad Utrecht verbonden. Haar handel begon aan de Zeedijk van de stad, daar waar tot in de jaren 1960 de coasters het hout afleverden. Alle sporen van Jongeneel zijn op deze locatie uitgewist. Twee andere vestigingen houden de aanwezigheid in Utrecht in stand.
Zuivelfabriek Eemlandia in Bunschoten eindelijk herbestemd
Zijn molens industrieel erfgoed?
Industrieel erfgoed is beloond met erfgoedparels
De Ocriet fabriek gesloopt en een nieuwe kans?
De Wagenwerkplaats, een gaaf industrieel ensemble in Amersfoort

Het duurde tot 1863 voordat de eerste trein Amersfoort aandeed. Ruim twintig jaar later liepen spoorlijnen van drie spoorwegmaatschappijen door de stad. In 1904 kwam er een onderhoudsafdeling voor goederentreinen in een wagenwerkplaats. Het Amersfoortse Soesterkwartier groeide mee met het werk. In het jaar 2000 sloot het Wagenbedrijf Amersfoort (WBA). Daarna kregen veel gebouwen een nieuwe bestemming.