Op twee locaties gaat de herontwikkeling van industrieel erfgoed niet snel genoeg voor de gemeenteraad van Utrecht. De treinloods in de Concordiastraat blijft onnodig leegstaan. Voor de Energietunnel Amsterdam-Rijnkanaal zijn de verwachtingen waarschijnlijk wat te hoog gespannen.
Balans van 2015 over het industrieel erfgoed in de provincie Utrecht
Een korte balans van 2015 over het industrieel erfgoed in de provincie Utrecht. Daar beginnen we het nieuwe jaar 2016 mee. Het is slechts een greep uit gebeurtenissen van het afgelopen jaar. De variatie is groot, van oud tot relatief nieuw, van pakhuis tot stuw, van sloop tot herbestemming. Dit jaar laat zien dat samenwerking, lef en creativiteit ook bij
Fabriek van aanrechten en lavetten: Ocriet Eemnes is gesloopt
Aan rivier de Eem bij Eembrugge stond Ocriet. Sinds 2008 verlaten en aan het verloederen. In 2014 is de fabriek gesloopt. Een monument uit de wederopbouw ging verloren. Niet alleen om de gebouwen, eerder voor haar producten: aanrechtbladen en lavetten.
Open Monumentendag in garage UTAM
Op Open Monumentendag van 2014 stelde USINE het pand van garage UTAM open voor het publiek. Het garagepand is een gemeentelijk monument uit 1917. Bezoekers kregen een rondleiding met uitleg.
Plek voor de Jeremiebrug in Maximapark
Een nieuwe brug is in gebruik genomen: de voormalige Jeremiebrug. De locatie van de brug ligt in de Alendorperstraat over de Vikingrijn. De brug ligt naast het Maximapark in Leidsche Rijn.
Fietsexcursie industriële monumenten in Baarn in 2015
De fietsexcursie van 2015 in Baarn leverde een gevarieerd beeld op. De start was een lezing over de industriële ontwikkeling in de plaats. Vervolgens werden diverse locaties bezocht. Het bevestigde een beeld van Baarn: er is meer industriële bedrijvigheid geweest, maar veel sporen zijn verdwenen.
Meer dan 25 jaar bezig met watertorens, de Nederlandse Watertoren Stichting
De Nederlandse Watertoren Stichting staat er voor dat watertorens waardevol en bijzonder zijn en de moeite waard om te behouden. In 2015 pleit de stichting al 25 jaar voor een bescherming als monument. Toen de stichting begon waren slechts vier torens een rijksmonument.
In het Spoorwegmuseum staat de stationschefwoning van Bilthoven
De stationschefwoning van Bilthoven moest wijken voor een nieuw te bouwen onderdoorgang. In het Spoorwegmuseum in Utrecht is in december 2014 de eerste steen voor de herbouw gelegd. De gebouwde ‘replica’ bestaat uit originele elementen van het gedemonteerde en gesloopte pand. Met de paasdagen was het werk al goed gevorderd en het huis is eind mei 2015 heropend als ‘Strikkerhuis’