Over de Kruisvaart staat sinds jaar en dag een vervallen hefbrug in een parkje in de Dichterswijk. Utrechter en bouwkundige Sanne Bischoff heeft plannen met deze brug. Dit plan is opnieuw actueel nu de ontwikkeling van de Kruisvaartkade is begonnen.

Plan voor de Hefbrug in de Dichterswijk, illustratie van Herre Methorst

De omgeving bestaat uit spoor, water, woonboten, jaren ‘30 woningen, hoogbouw rondom Catharijne, groenvoorzieningen, speelveldjes, zicht op de Dom, en de werkloze brug. De andere zijde van het water waar de brug over staat, de Kruisvaart, is inmiddels ook werkloos. Het terrein langs het spoor heeft jarenlang een bedrijfsmatige functie gehad als expeditie knooppunt van de post. Gebouwen zijn inmiddels gesloopt en het terrein wordt door NS Stations herbestemd. Woningbouw is het plan inclusief een betere toegankelijkheid.

De veilinghaven, het spoor en de hefbruggen op een luchtfoto uit circa 1927

De spoorhefbrug is in 1927 gebouwd voor de goederenlijn naar de Utrechtse veiling. De brug passeert de Kruisvaart en is gefabriceerd door de toenmalige fabriek van de Utrechtsche machinefabriek Frans Smulders (indertijd gevestigd op de Croeselaan). Er waren twee hefbruggen. Ruim veertig jaar zijn ze in de spoorlijn naar de Veilinghaven in gebruik geweest. Volgens het gemeentelijk monumentenregister is de brug een bijzonder type en van architectonisch en cultuurhistorisch belang als onderdeel van de havenaanleg van de gemeente Utrecht uit de jaren 1920.

De spoorhefbrug in de Veilinglijn, straks fietsbrug in Ringpark Dichterswijk?

Werkloos staat de hefbrug er al tientallen jaren bij. Houten delen zijn inmiddels weggerot en het staal is aan het vervuilen. De hefbrug rijst op in een stukje groen in de luwte, het wijst het tracé van de opgebroken spoorlijn aan. Voor Anne Bischoff vormt dit een uitdaging. De hefbrug kan meer zijn dan een werktuig uit het verleden.

Anne Bisschoff maakte zijn plan al in 2013.  In zijn plan wordt de monumentale hefbrug in ere hersteld, in een nieuwe dubbelfunctie. In het park kan het een wandelroute worden over de Kruisvaart en op het hefplateau verrijst in zijn plan een paviljoen. Met een dergelijke functie zullen veel meer mensen zien dat de brug een prachtig en historisch bouwwerk is.

Tekening met mogelijkheden voor een herbestemde spoorhefbrug

Dit plan is opnieuw actueel. Het voormalige EKP (Expeditie Knooppunt Post) wordt herontwikkeld tot plan Kruisvaartkade. De ontwikkelaar voor huizen en appartementen is inmiddels bekend en een startdocument met de gemeente Utrecht is vastgesteld. Tot de taak van de ontwikkelaar behoort de herontwikkeling van deze brug. Met een een fraaie verbinding over de hefbrug kan de Kruisvaartkade een goede aanvulling op de mooie Dichterswijk worden.

Veel ontwikkelaars geven hoge prioriteit aan de verkoop van hun nieuw te realiseren woningen en appartementen. De herstelde hefbrug met een nieuwe functie zou een mooie blikvanger en attractie kunnen worden die helpt bij het onder de aandacht brengen van deze locatie. En zo kan een product van een buurtfabrikant uit de negentiende eeuw met plan van een buurtbewoner uit de twintigste eeuw een nieuwe toekomst krijgen. Dat zou mooi zijn.

hubert-pootstraat-hefbrug-kruisvaart-advertentie-f-smulders-uit-1942

Advertentie van machinefabriek Frans Smulders, was gevestigd aan de Croeselaan (locatie Rabobank)

Tagged on: