Op de Open Monumentendag van 13 september 2014 had USINE met toestemming van de eigenaar het garagepand UTAM opengesteld voor het publiek. UTAM zat in wat nu een gemeentelijk monument is uit 1917. De bezoekers kregen een rondleiding.

Monumentendag 2014 rondleidingen garage UTAM door USINEDe rondleiding begon op de Ridderschapstraat. Deze straat kent nog een tweetal koetshuizen, uit 1665 en uit 1884, en twee garagepanden uit respectievelijk 1911 en 1917. Waarom veranderde de stad Utrecht dat in deze straat garagebedrijven kwamen?

De koetshuizen stonden al leeg, of hadden al een andere functie rond 1905. Dat was eerder dan de toen beschikbare onbetrouwbare automobielen. Het bezit van auto’s en het rijden ervan was tot 1930 zeer ongewoon en dat niet alleen omdat ze duur waren. De auto’s vertoonden te vaak mankementen en het rijden was niet veilig. UTAM verhuurde auto’s, als taxibedrijf en voor plechtigheden. Ook was de garage groot genoeg voor het stallen van auto’s, het was voorloper van de moderne parkeergarage. Immers, pas in de jaren 1960 kwam er garantie op auto’s tegen roest.

UTAM opende haar pand in 1917. Zowel het voorpand met bovenwoningen aan de voorzijde, een kantoor met slaapkamers aan de achterzijde, het magazijn op zolder als de ruime hal en reparatie werkplaatsen waren voor de nieuwe automobiel. Het breidde uit met het buurpand in 1920 en vergrootte de stallingsloods in 1928. Later werd de garage ook dealerbedrijf. In Utrecht zijn acht garages van voor 1920 (gedeeltelijk) bewaard gebleven. Twee daarvan in de Ridderschapstraat en de UTAM geheel origineel.

Over de overgang van koets naar automobiel en daarmee van koetshuis naar garage heeft USINE een boekje uitgegeven: Van koetshuizen tot garages. Zie de website voor het bestellen.

Tagged on: