Vier opeenvolgende sluiscomplexen zijn in Vreeswijk gebouwd tussen 1818 en 1940. Enerzijds maakten ze de groei en schaalvergroting in de binnenvaart duidelijk, anderzijds vertellen ze veel over de grote betekenis van Vreeswijk als binnenvaartcentrum. Maar er is meer.
Ulbo Twijnstra veevoederfabriek Utrecht – nu de Fabrique

De veevoederfabriek Ulbo Twijnstra is nu de Fabrique. Het begon met de aanleg van het Merwedekanaal rond het jaar 1890. Ulbe Twijnstra begon naast zijn vestiging in Akkrum met een tweede vestiging in toenmalig Maarssen in het jaar 1921. De fabriek is na diverse uitbreidingen in het jaar 1996 gestopt. Een particuliere eigenaar heeft er evenementencomplex De Fabrique van gemaakt.
Tabaksschuren Amerongen-Elst-Rhenen

Tabaksschuren zijn te vinden in Amerongen, Elst en Rhenen. Juist op de zuidflanken van de Utrechtse Heuvelrug is de tabaksteelt kenmerkend geweest. De tabaksindustrie in nabij liggende steden kwam er uit voort. In het gebied staan nog vele tabaksschuren en tabaksboerderijen. Een aantal ervan is door een ingrijpende renovatie geschikt gemaakt voor bewoning, met behoud van het karakteristieke uiterlijk.
Wagenwerkplaatsen, veerensmederij, ketelhuis, rolbanen en meer in Amersfoort

Het duurde tot 1863 voordat de eerste trein Amersfoort aandeed. Ruim twintig jaar later liepen al drie verschillende spoorlijnen door de stad. Het spoorknooppunt kwam pas echt tot ontwikkeling in 1904, met een eigen wagenwerkplaats. De daarbij horende stadswijk Soesterkwartier groeide mee met het werk voor het spoor. In het jaar 2000 sloot de onderhoudsafdeling voor goederentreinen. Daarna hebben veel
Amersfoort – industrielandschap aan de Eem (va 19e eeuw)
Spoorlijn Amersfoort-Kesteren en traject Leusden-Woudenberg
Rangeerterrein Amersfoort zonder Seinhuis Post VI?

In juni 2019 is aan de gemeenteraad van Amersfoort het ‘Masterplan Wagenwerkplaats’ gepresenteerd. In dit Masterplan ontbreekt een essentieel gebouw: Seinhuis Post VI. Amersfoort had niet alleen een wagenwerkplaats, ze heeft ook een belangrijk rangeerterrein. Jarenlang was Seinhuis Post VI een onmisbare schakel in het rangeren van goederenwagons naar treinen met een bestemming.
Schoorsteen Werkspoor is opgeleverd.

Schoorsteen Werkspoor is opgeleverd. Op woensdag 24 april is dat in aanwezigheid van wethouder Anke Klein officieel gebeurt. Eerst overtuigden we ons er van dat de schoorsteen er echt weer staat, daarna volgde het programma in het ontspanningsgebouw. Erik Nijhof voorzitter van USINE schetste de totstandkoming van de schoorsteen van crowdfunding tot oplevering en bedankte alle 50 sponsors. Wethouder Anke