De Prodentfabriek kwam bij Erdal in Amersfoort

De Prodentfabriek kwam bij Erdal in Amersfoort

Een groot industrieel complex kwam in 2013 leeg te staan: de Prodentfabriek. De eigenaar bewees op welke wijze herbestemming vlot kon plaatsvinden: hij verkocht het voor de verhuizing. Als ervaren herontwikkelaar was het complex na een jaar al grotendeels in gebruik. Het begon als Erdal en is nu De Nieuwe Stad.

De Buitenwegse en Westbroekse molen in Oud Zuilen

De Buitenwegse en Westbroekse molen in Oud Zuilen

De Buitenwegse en Westbroekse molen en de schutsluizen in de Nedereindsevaart hebben allen met waterbeheersing te maken. In Oud-Zuilen is dit mooie ensemble bewaard gebleven. Het ligt als verstilde tijd in het landschap. In 2015 is de Buitenwegse molen door een brand getroffen. Er waren voldoende delen over om de molen in oude glorie te herstellen.

De autobussenherstelgarage CAB van de NS in Utrecht

De autobussenherstelgarage CAB van de NS in Utrecht

Het Centraal Autoherstel Bedrijf Utrecht is de bus- en autoremise en -werkplaats geweest voor de Nederlandse Spoorwegen. De NS zet al zeer lang bussen in op momenten waarop haar treinen het vervoer niet kunnen uitvoeren. Het door architect Sybold van Ravesteyn ontworpen gebouw wordt na jaren tijdelijk gebruik herbestemd.    

De waag in de Napoleonschuur te Amerongen

De waag in de Napoleonschuur te Amerongen

De waag voor de tabakshandel in Amerongen kreeg het in de Franse periode (1801-1813) druk. De tabaksteelt bloeide op in deze tijd waarin de handel over zee stil viel. Diverse tabaksschuren in Amerongen, maar ook Elst en Rhenen, getuigen van deze agrarische bloeiperiode. Het gebouw heeft er de naam Napoleonschuur aan overgehouden.