In Leusden werd in 1917 de Coöperatieve Handelsvereniging Leusden & Omgeving opgericht. Het fabrieksgebouw met silo is in 1929 ontworpen en gerealiseerd. De silo van beton werd omhuld met metselwerk. Dat heeft een laag stucwerk gekregen zodat het er uitzag als beton. Bijzonder is het complex gebleven.
Het verplaatste stationsgebouw Staatsspoorlijn van Houten
Een Amerikaan in de polder: Johnson-Wax te Mijdrecht

In Mijdrecht is het kantoor van de voormalige Johnson-Wax Nederland goed te zien vanaf de provinciale weg. Het gebouw staat symbool voor twee aspecten van de industriële revolutie in Nederland: het gebouw als reclamesymbool voor een bedrijf en de opkomst van Amerikaanse bedrijven in Nederland. Nu zijn van beide wel meer voorbeelden te noemen, maar het gebouw van Johnson-Wax is
Het spoorwegmuseum en Van Gend & Loos in Utrecht

Het spoorwegmuseum zit in het oude Maliebaanstation en Van Gend & Loos in een voormalige hulpcentrale stadsverwarming. De treinlijn aan de oostzijde van de stad, het Oosterspoor, werd in 1870 aangelegd. Het vervoer van passagiers stopte al in 1938. De hulpcentrale voor de stadsverwarming is een heel ander verhaal.
Stichtsche Oliën- en Lijnkoekenfabriek, later Cereol te Utrecht

In 1908 is de SOL op deze plek begonnen, sinds 1973 bekend als Cereol. De stad Utrecht heeft in het jaar 2014 kunnen kennismaken met dit hernieuwde industrieel erfgoed. Vanaf het begin is de fabriek een blikvanger voor de wijk Oog in Al. Het fabriekskasteel met silogebouw is in gebruik bij verschillende organisaties, nieuwbouw van appartementen is gerealiseerd.
Tegelfabriek Ravesteyn-Westraven te Utrecht

Utrecht stond bekend om haar hoogwaardige faience- en tegelfabrieken. Baksteen- en dakpanfabrieken waren er ook. Tegels werden muursteentjes genoemd. Deze muursteentjes werden voor decoratieve doeleinden gebruikt. Van tegel- en faiencefabriek Ravesteyn-Westraven is het gebouw uit 1904 bewaard gebleven.
Van blekerij tot lijmfabriek: Rohm & Haas te Amersfoort

Aan de Eem in Amersfoort stond de industrie van de stad. Ooit begon er een wasserij, vervolgens heeft dit gebouwencomplex diverse bestemmingen gehad. Een landhuis werd herbestemd als blekerij, vervolgens zeepfabriek en werd gesloten als fabriek van lijmen. Hoe een lelijk eendje tot een mooie zwaan aan het water uitgroeide.
Spoorcomplex Utrecht: de voormalige spoorwerkplaatsen 2e Daalsedijk

Utrecht is spoorwegstad sinds 1843 door de komst van de eerste spoorlijn in de stad en sinds 1919 door de samenvoeging van de spoorweg bedrijven tot de NS met als hoofdzetel Utrecht. De vele lijnen die inmiddels een knooppunt van Utrecht maakten, maakten de stad een geschikte locatie voor spoorwerkplaatsen. Van die werkplaatsen staan er nog vele aan de 2e