De aanleg van de Oosterspoorbaan in 1874 van Hilversum naar Den Bosch moest via Utrecht. De Hollandse Waterlinie met haar forten bleef noodzakelijk voor de verdediging van de stad en dit dwong de spoorbaan tot een tracé tussen de stad en de fortenlinie. In 2017 heeft een stuk van deze spoorbaan in de stad Utrecht een geheel nieuwe functie gekregen.
Balans van 2016 over het industrieel erfgoed in de provincie Utrecht

Een korte balans van 2016 over het industrieel erfgoed in de provincie Utrecht. Daar beginnen we het nieuwe jaar 2017 mee. Het is slechts een greep uit gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Behoud van cultureel erfgoed gaat niet vanzelf. Het helpt als de buurt zich organiseert, creatieve ideeën een kans krijgen en het publiek op het juiste moment op de
Het waterleidingbedrijf met de watertoren te Woerden

In 1903 nam een tiental Woerdenaren het initiatief een waterleiding aan te leggen. Zij vroegen de gemeente in een brief om toestemming. Zij achten de aanleg een dringende ‘eisch des tijds’ met het oog op de volksgezondheid. De gemeente wees dit plan echter af en besloot in 1904 de aanleg zelf te gaan doen.
Draadindustrie Neerlandia en later Prozee te Utrecht

De Neerlandia fabriek had een voorganger en een opvolger. In 1914 verrees namelijk in de weilanden van Hoograven de N.V. Chemische Fabriek v/h Dr. F.C. Stoop te Jutphaas, de voorganger. Na de neergang van de draadfabriek nam lompen- en metaalhandel Prozee het terrein over. Nu staan er keurige woningen met een tot appartementencomplex omgebouwde fabrieksloods met schoorsteen.
Lauwerhof de eerste watertoren in de binnenstad van Utrecht

Watertoren Lauwerhof kwam er pas in 1895. Utrecht aarzelde met de aanleg van waterleiding, ondanks de slechte kwaliteit van het putwater. In 1878 was het zover, maar nog geen watertoren. Het waterleidingbedrijf betrok haar water uit het hoger gelegen Soest. De eerste watertoren kwam 17 jaar later in de binnenstad in de achtertuin van het kantoor en de woning van
Herbestemming brug Kruisvaart in de Dichterswijk Utrecht?
De autobussenherstelgarage CAB van de NS in Utrecht

Het Centraal Autoherstel Bedrijf Utrecht is geheel anders dan haar naam doet vermoeden busremise en -werkplaats geweest voor de Nederlandse Spoorwegen. De NS zet al zeer lang bussen in op momenten waarop haar treinen het vervoer niet kunnen uitvoeren. Het door architect Sybold van Ravesteyn ontworpen gebouw is al jaren geleden herbestemd.
Amersfoort benoemd industrieel erfgoed tot gemeentelijk monument

De gemeente Amersfoort heeft onlangs een zestal panden op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst. Daar heeft het college op 4 oktober toe besloten. De zes panden hebben allen een industrieel verleden, ofwel hebben een bedrijfsmatige functie gehad. Het gaat om een kantoor, een ketelhuis met schoorsteen en spoorwachterswoningen.